En undersøkelse gjennomført i samarbeid mellom Bodø Kommune, Sintef og Tellu, viser at en majoritet av pasientene opplever digital hjemmeoppfølging og oppfølgingen de får fra helsepersonell, som trygt og enkelt.
FORNØYDE BRUKERE: Ny brukerundersøkelse lansert fra SINTEF, i samarbeid med Bodø Kommune og Tellu.
Rapporten viser stor tilfredshet
- Mange frykter at digital oppfølging vil oppleves som negativt og annenrangs helsehjelp, men pasientene som svarte på denne undersøkelsen opplever trygghet når de bruker Digital hjemmeoppfølging og er evig takknemlige for “de digitale englene” som følger de opp, sier helsefaglig ansvarlig i Tellu, Trude Nordby-Bøe.
Ifølge rapporten oppleves tjenesten som nyttig og enkel. Pasientene er også fornøyde med den helsefaglige oppfølgingen.
• 70% svarer at digital hjemmeoppfølging oppleves som nyttig eller svært nyttig.
• 76% av pasientene svarer at det er veldig lett eller lett å benytte Dialogg-appen*.
• Pasientene er i tillegg veldig fornøyde og takknemlige for oppfølgingen de får fra helsepersonell på Helsehjelpa i Bodø.
Rapporten er basert på en undersøkelse som ble gjennomført i desember 2022 til januar 2023.
Vil du ha et bedre beslutningsgrunnlag og vite mer om hvordan pasientene opplever bruk av digital hjemmeoppfølging og egenrapportering med app? Les hele rapporten i lenken nedenfor.
*Dialogg-appen er utviklet av Tellu for å sikre enkel egenrapportering av helsedata, samt kommunikasjon med helsetjenesten.
Les forrige del om hvorfor flere kommuner velger digital hjemmeoppfølging, eller les mer om hvordan du kommer i gang med digital hjemmeoppfølging.