Mange har hørt om digital hjemmeoppfølging (DHO), og mange lurer på hvordan de skal komme i gang. Vi gir deg noen overordnede tips om hvordan du kommer i gang. Tipsene er basert på Helsedirektoratets sluttrapport for nasjonal utprøving. Dette er tips og råd som samsvarer godt med Tellus erfaringer.
STØTTER RAPPORTEN FRA HELSEDIREKTORATET: Tellus produktansvarlig Karin Sygna mener rapporten samsvarer med deres erfaringer.
- Vi mener at Helsedirektoratets rapport gir mange gode innspill til kommuner som vil komme i gang med Digital hjemmeoppfølging, sier Karin Sygna, produktansvarlig for DHO i Tellu.
1. Forankring på alle nivåer
Det er sterkt anbefalt å sikre forankring fra toppledelse, på alle ledernivåer og i kliniske miljøer. Involvering av fastlegene er også viktig for å lykkes. Hva, hvorfor, hvordan og ikke minst gevinster for brukerne.
2. God planlegging
Helsedirektoratet peker på at et godt forarbeid er viktig. Lag en god plan for å involvere og kommunisere med de ulike interessentene. Husk også at IKT-miljøene må involveres. Bruk også erfaring fra andre kommuner og prosjekter.
3. Felles anskaffelser
Det anbefales at anskaffelser gjøres i fellesskap, og da gjerne gjennom Helsefellesskapene. Spesielt for mindre kommuner er det viktig å sikre seg tilgang til nødvendig ekspertise på innkjøp, informasjonssikkerhet og personvern.
4. Samhandling
Tidlig involvering av alle aktører. Alle aktører er likeverdige samarbeidspartnere som er viktige for å lykkes. Ta utgangspunkt i dagens systemer, rutinger og strukturer for å utvikle prosjektet(ene). Sikre tydelig ansvars- og oppgavefordeling mellom de ulike instansene.
5. Involver brukerne
Husk å involver brukerne i hele prosessen. Husk brukeropplæring og at tilbudet må tilpasses ulike brukere. Ikke undervurder brukernes evne til å ta i bruk ny teknologi.
6. Følg opp kostnader og gevinster
Ta høyde for at kostnadene blir høyere i oppstartsperioden. Start tidlig med gevinstplanlegging, og planlegg hvilke gevinster som er viktige og skal kartlegges. Gevinstene kommer ikke med en gang, men er en investering.
7. Sikre god kompetanse og opplæring
Kartlegg hvilken kompetanse prosjektet er avhengig av. Både i oppstart og under drift. Viktig med god opplæring av ansatte og brukere. Del erfaringer på tvers.
8. Løpende vurderinger og justeringer
Involvering av brukere og ansatte. Test, implementer og juster fortløpende. Del erfaringer på tvers, og lær gjerne av andre som har vært gjennom samme prosess.
Dette er kun en overordnet oversikt over de viktigste punktene som er skissert av Helsedirektoratet. Les hele rapporten fra Helsedirektoratet.
Delta på webinar der du får faktabasert innsikt om pasientenes erfaringer med digital hjemmeoppfølging.